15 semne ca angajatii tai sunt suprasolicitati

12169437_10208046452827099_1507179669_o

Stresul este o problema care iti poate afecta profund afacerea.  Ca toti antreprenorii , fiind foarte preocupat de afacerea ta, esti tentat sa fortezi cresterea cifrei de afaceri , tinand stacheta foarte sus. Totusi, intr-o afacere mica, numarul angajatilor este destul de redus, iar incercarile de a realiza tot mai mult pot genera mult stres pentru acesti angajati. Pentru realizarea obiectivelor acestia trebuie sa indeplineasca multe sarcini, sa depuna mult efort- uneori peste puterile lor, ceea ce duce la fenomenul de epuizare (burn out- cum se mai numeste). Este posibil ca tu sa nici nu observi  cat de stresati sunt angajatii si nici sa nu-ti dai seama ce probleme mari se pot ivi din aceasta cauza.

Iata mai jos 15 semnale care-ti indica faptul ca angajatii tai sunt suprasolicitati, precum si modurile in care ar trebui sa le tratezi.

#1. Manifestari emotionale frecvente (”crize” sau ”iesiri”)

Sigur ca, intr-un mediu profesional, ”iesirile” emotionale nu au ce sa caute. Totusi, daca acest lucru incepe sa se intample si vezi  vreun angajat in aceasta situatie, trebuie sa tratezi situatia intr-un mod sensibil, dar totusi profesional. Aceste izbucniri apar datorita tensiunii mari acumulate in urma stresului la locul de mnca, deci trebuie sa asculti ce are angajatul de spus, sa-l linistesti si sa vezi care este problema.

Nu incerca sa-l certi, spunandu-i ca e lipsit de profesionalism sa planga la serviciu.

 #2. Lipsa spiritului de echipa

Pentru ca o echipa sa fie unita, trebuie ca membrii ei sa aiba incredere unii in altii. Ei trebuie sa gandeasca si sa simta  ca sunt membri ai aceleiasi echipe, trebuie sa comunice deschis si sa nu se vorbeasca de rau pe la spate. O echipa puternica  nu trebuie sa desconsidere gandurile si sentimentele unuia dintre membri.

De aceea trebuie sa incurajezi comunicarea deschisa intre membri echipei tale si sa le amintesti proverbul:  ”o povara impartita este o povara injumatatita”.

 #3. Intarzierile frecvente la serviciu

In situatia ca unii dintre angajati isi fac un obicei din a veni tarziu la serviciu, trebuie sa intervi. Acest lucru intrerupe fluxul normal de lucru, pune presiune suplimentara pe ceilalti angajati si cauzeaza probleme cu clientii.

Poti sta de vorba cu intarziatii, intrebandu-i despre cauzele care-i determina sa intarzie si facandu-i sa inteleaga ca este important sa vina la timp. Sau, daca aceste cauze sunt intemeiate, puteti stabili de comun acord , schimbarea orei de incepere a lucrului.

#4. Invinuirea celorlalti

Atunci cand lucrurile nu merg bine, fiecare incearca sa dea vina pe ceilalti. Acesta nu este un lucru bun pentru echipa ta.

Incearca sa controlezi aceste impulsuri, recunoaste tu insuti greselile pe care le faci si asigura-te ca membrii echipei tale nu se tem sa vina sa-ti spuna atunci cand fac o greseala. Poti pune accentul pe rezolvarea problemelor in viitor, nu incerca sa-i acuzi pentru ce a fost.

#5. Lipsa de timp pentru viata personala

Daca descrierea ”casatorit cu munca” pare sa se potriveasca pentru tot mai multi dintre angajatii tai, acesta este semn clar de suprasolicitare. Ii poti ajuta prin usurarea sarcinilor pe care le au de indeplinit astfel incat  totusi sa-si indeplineasca sarcinile de serviciu. Exista in acest sens mai multe modalitati : stabilirea unui orar flexibil de lucru, aplicarea saptamanii reduse de lucru, lucrul de acasa o zi pe saptamana.

Multe organizatii au o politica de pastrarea a balantei munca- viata personala, astfel ca poate este timpul ca si compania ta sa adopte o astfel de politica. Incerca sa faci ceea ce spui, si asigura-te ca si managerii tai fac la fel.

 #6. Cresterea numarului de concedii medicale

Stresul  la locul de munca poate cauza multe probleme de sanatate- de la tulburari digestive la boli de inima sau la probleme cu greutatea.

Poti incuraja pauza de masa – care sa aiba loc in alta parte decat la birou, astfel ca angajatii sa faca putina miscare. Poti instala cateva mese afara- daca ai spatiu- sau poti face alte mici aranjamente care sa-i incurajeze pe angajati sa ia mici pauze. De multe ori acest lucru este suficient pentru a reduce nivelul de stres.

#7. Fluctuatie mare de personal

Daca vezi zilnic fete noi , daca angajatii cei mai buni te parasesc- asta inseamna ca ai o rata mare de schimbare a personalului.Pentru a combate acest fenimen, poti lua cateva masuri simple:

  • Sa oferi cateva zile de concediu in plus
  • Sa oferi zile libere pentru orele lucrate suplimentar
  • Sa revezi pachetul de bonusuri cel putin odata pe an
  • Sa oferi un pranz sau o cina odata pe saptamana
  • Sa oferi o zi libera pentru angajati, in care acestia sa poata face voluntariat la un adapost pentru animale sau la un azil de batrani sau la o cantina pentru saraci
  • Sa stabilesti o zi pe saptamana in care angajatii pot veni imbracati casual etc.

 #8. Plecarile tarzii de la servicu/ lucrul in week- end

Este un paradox: cu cat muncesc mai mult, cu atat oamenii sunt mai putin productivi. In anumite situatii, angajatii muncesc 50- 60 de ore pe saptamana, renunta la week- enduri si la somn. Totusi, prin asta ei nu devin mai productivi.

De aceea, punand presiune prea mare pe angajati nu vei obtine beneficii prea mari. In plus , poti fi acuzat ca nu ai respectat legislatia muncii.

De aceea, periodic, ar trebui sa evaluezi procedurile interne pentru a vedea cum pot fi ajustate, automatizate sau externalizate, pentru a mai degreva de sarcini angajatii  proprii. Ar trebui sa-ti faci un scop din a trimite oamenii acasa la ore rezonabile.

 #9. Scaderea satisfactiei clientilor

Atunci cand angajatii tai nu mai servesc clientii asa cum trebuie, asta poate fi un semnal ca sunt aproape de limita, sau ca au o forma de rezistenta pasiva la conditiile impuse de companie.

Tine canalele de comunicare deschise, astfel incat sa fii la curent cu tot ce nu este in regula. Revizuieste misiunea companiei, asigura-te ca se adreseaza servirii impecabile a cliientilor, si afiseaza la loc vizibil remindere cu acest lucru.

Asigura-te ca promisiunile facute clientilor sunt realiste, si nu creeaza asteptări prea mari din partea lor. Promiterea unor lucruri ce nu pot fi indeplinite pune presiune suplimentara pe angajati.

 #10. Formarea de ”bisericute”

In momentul in care se formeaza ”bisericute”, asta inseamna ca nu toata lumea impartaseste aceleasi idei, pot aparea resentimente din partea membrilor echipei care se simt exclusi, tendinte de izolare si fenomene de stres extrem (epuizare sau ”burn out”).

Aceste grupulete pot face oamenii sa faca lucruri pe care nu le-ar face in mod obisnuit ( sa participe doar la anumite activittati, sa priveasca anumite emisiuni etc) doar pentru a nu se simti exclusi din grup.

Daca asisti la acest fenomen in compania ta, este bine sa spargi imediat aceste ”bisericute”, redistribuind sarcinile de lucru astfel incat oameni din grupuri diferite sa poata sa lucreze impreuna.

 #11. Lipsa responsabilizarii angajatilor

Chiar daca esti  ”seful”, nu inseamna ca poti face orice mai bine decat angajatii tai. Lipsa delegarii sarcinilor iti submineaza autoritatea si echipa, si- paradoxal- duce la suprasolicitarea angajatilor, nu la usurarea muncii lor.

Odata ce ai efectuat trainingurile de rigoare si angajatii stiu ce au de facut, ai incredere sa le delegi si treburile mai importante si sa-i lasi sa ia si decizii .

Angajatii se pot obisnui sa lase deciziile doar in seama ta, si acesta este un obicei foarte greu de  schimbat. De fiecare data cand vezi pe birou o hartie care asteapta decizia ta, intreaba-ti angajatii/ subalternii ce ar face ei in aceasta situatie. Odata ce oamenii sunt imputerniciti sa ia decizii, ei vor rezolva problemele mai repede, le creste increderea si stima de sine.

 #12. Lipsa de timp pentru sudarea echipei

Atunci cand oamenii sunt suprasolicitati, ei nu mai au timp pentru actiunile care in mod normal ar suda echipa. Legaturile cele mai puternice se formeaza in afara orelor de lucrru, asa incat ar fi o idee buna sa organizezi mici evenimente- o cina, o mica excursie, o partida de bowling sau fotbal etc- astfel incat ei sa se relaxeze si sa se poata conecta mai usor la spiritul de echipa.

 #13. Lipsa sugestiilor de la angajati

Nimeni nu spune ca trebuie sa implementezi toate sugestiile angajatilor. Dar atunci cand nu esti atent la ce au ei de spus, ei vor inceta sa mai vina cu sugestii. Astfel, toate ideile bune se vor irosi, in timp ce angajatii se vor stresa in continuare sau isi vor da demisia.

Este bine sa reactionezi la sugestiile angajatilor, aplicandu-le pe cele bune si explicand de ce nu pot fi aplicate altele mai putin bune. Astfel, angajatii vor sti ca macar ii iei in considerare.

 #14. Toti angajatii sunt tratati la fel

Atunci cand presupui ca angajatii tai sunt toti la fel si ii tratezi ca atare, fara sa vrei  te indrepti spre rezultate mediocre si o echipa de angajati frustrati.

Oamenii din echipa ta au aptitudini , personalitati si  perspective diferite, invata si actioneaza cu viteze diferite. Asadar, efortul depus și rezultatele lor vor fi diferite. Recunoaste diferentele !

 #15. Lipsa de recunoastere a realizarilor angajatilor

Atunci cand realizarile angajatilor nu sunt recunoscute in fata colectivului, si cand se pune accentul mai mult pe chestiunile negative decat pe cele pozitive, moralul angajatilor tinde sa scada.

Acorda-ti timp pentru a felicita membrii echpei care au realizari notabile recente. Facand asta in fata colectivului ii vei motiva si pe ei si pe ceilalti mebri ai echipei sa-si dea silinta si pe viitor si vei crea o atmosfera pozitiva.

Se cauta specialisti! Se formeaza GRATUIT specialisti in noua profesii din ce în ce mai cautate in Romania si in strainatate!

Ai printre angajatii tai persoane ambitioase, care doresc sa isi imbunatateasca cunostintele si aptitudinile intr-un anumit domeniu si nu detin calificarea necesara? 

Indruma-i catre unul dintre cursurile noastre GRATUITE de calificare. http://bit.ly/1CdIJYI 

Informatii suplimentare si inscrieri la biroul Cariera Plus din judetul tau. 

Consulta AICI lista locatiilor de desfăsurare a programului Cariera Plus:http://bit.ly/1DfZyQf