Cei mai importanti 6 factori care cauzeaza stres la locul de munca

12164488_10208046491708071_2112316918_o

In ultimele decenii au avut loc schimbari importante și semnificative legate de organizarea si managementul relatiilor de munca, schimbari care au dus la aparitia unor noi riscuri si provocari legate de domeniul sanatatii si securitatii muncii.

Stresul la locul de muncă , denumit si stres organizational, se numără printre acesti actori de risc,  care au un impact major asupra sanatatii angajatilor, dar si asupra organizațiilor.

Conform statisticilor, in Uniunea Europeana  aprox.50% dintre angajati consideră că stresul este un factor uzual la locul de muncă și că sta la baza a peste jumătate din totalul zilelor de lucru pierdute, iar aprox 30% dintre angajati considera ca sanatatea lor este in pericol din cauza acestui stres.

Romania se afla printre primele 4 tari (alaturi de Portugalia, Turcia si Norvegia) in ceea ce priveste nivelul stresului legat de locul de munca- dupa cum a aratat un studiu pan- european recent, efectuat de Agentia Europeana pentru Sanatate si Securitate in Munca (EU- OSHA) cu privire la practicile și opiniile companiilor privitoare la managementul stresului.

Conform aceluiasi studiu, principalele motive ale stresului organizațional mentionate de repondentii au fost:

  • Presiunea termenelor limita – 52%
  • Probleme cu clientii dificili – 50%
  • Slaba comunicare intre management si angajati- 27%
  • Slaba colaborare cu colegii- 25%.

Sintetizand, efectele principale ale stresului organizațional asupra organizatiilor sunt  :

  1. performanța economică slabă
  2. creșterea absenteismului
  3. creșterea prezenteismului (multi lucratori continua sa vina la lucru chiar atunci cand sunt bolnavi sau când nu își pot îndeplini în mod eficient sarcinile de serviciu )
  4. cresterea numarului de zile de concediu de boala
  5. cresterea numarului accidentelor de munca
  6. scaderea productivitatii
  7. incapacitatea de atingere a obiectivelor propuse
  8. cresterea ratei de eroare, cu scaderea calitatii muncii
  9. cresterea numarului de conflicte intre angajati
  10. rata mare de fluctuatie a personalului
  11. cresterea costurilor generale ale organizatiei
  12. scaderea profitului

Costurile stresului sunt asadar uriase, atat pentru organizatiile individuale, cat si pentru economiile nationale si pentru societate, in ansamblu ei. Aceste costuri, estimate pentru statele membre ale Uniunii Europene in 2007 erau de pana la 3- 4% din produsul intern brut, in cifre asta insemnand peste 250 de miliarde de euro !

Cauzele cele mai frecvente ale stresului organizational

Stresul la locul de munca este datorat mai multor factori, din care cei mai importanti sunt:

Cauza nr.1 – Conţinutul muncii

  • sarcini de lucru repetitive si monotone ,
  • riscuri semnificative de accidentare si/sau imbolnavire la locul de munca,
  • sarcini prea usoare (sub pregatirea persoanei) sau prea grele,
  • supraincarcare sau subincarcare,
  • termene limita prea stranse, pentru un timp indelungat ;
  • discordanta intre obligatia de a rezolva sarcini complexe si timpul scurt alocat lor

Cauza nr.2 – Controlul și orarul de lucru

  • slaba participare la luarea deciziilor, la stabilirea normei de lucru,
  • lucrul in ture, ture de noapte,
  • lipsa controlului asupra propriei munci,
  • orar inflexibil,
  • program prelungit sau la ore neobisnuite

Cauza nr.3 – Condiţiile la locul de munca

  • echipament indisponibil, nepotrivit,
  • conditii improprii,
  • lipsa de spatiu,
  • iluminat necorespunzator,
  • zgomot intens,
  • temperaturi prea joase sau prea inalte

Cauza nr.4 – Condiţiile contractului de munca

  • sarcini de lucru ce nu sunt bine precizate,
  • responsabilitati mari- mai ales pentru cei ce lucreaza cu oameni,
  • comunicare slaba,
  • nivel scazut de sprijin pentru rezovarea problemelor personale sau pentru dezvoltare personala;
  • lipsa aptitudinilor si / sau a pregatirii necesare postului

Cauza nr.5 – Relaţiile de munca

  • izolare sociala sau fizica,
  • relatii precare su sefii, dispozitii si ordine inaplicabile ,
  • conflicte interpersonale,
  • lipsa sprijinului social,
  • lipsa perspectivelor de dezvoltare profesionala,
  • lipsa avansarii ,
  • plata insuficienta,
  • insecuritatea locului de munca,
  • valoare sociala redusa a muncii.

Cauza nr.6 – Balanta- munca- viata personala

  • conflict intre timpul si interesul acordate jobului, in detrimentul familiei ;
  • lipsa de sprijin in sanul familiei.

Ai printre angajatii tai persoane ambitioase, care doresc sa isi imbunatateasca cunostintele si aptitudinile intr-un anumit domeniu si nu detin calificarea necesara? 

Indruma-i catre unul dintre cursurile noastre GRATUITE de calificare. http://bit.ly/1CdIJYI 

Informatii suplimentare si inscrieri la biroul Cariera Plus din judetul tau. 

Consulta AICI lista locatiilor de desfăsurare a programului Cariera Plus:http://bit.ly/1DfZyQf